در این مقاله قصد داریم اطلاعات کامل تری را در رابطه با چوب ضد آب در اختیارتان قرار دهیم.
یشتری در رابطه با چوب ضد آب در اختیارتان قرار دهیم .چوب یکی از جمله منابعی است که از دیربازانسان از استفاده کرده است. باعث ایجاد آسایش و توسعه ی زندگی بشر شده است.هرچند با پیشرفت علم و تکنولوژی و از کاربرد های چوب کاسته شده که و مواد جدیدی جایگزین چوب شده اند از اما همچنان چوب یکی از پرمصرف ترین منابع موجود است و به عنوان یکی از کالا های استراتژیک به شمار می آید.خواص فیزیکی و شیمیایی چوب به صورتی است نمی توان در برخی از موارد و کاربرد ها نمی توان برای ان جایگزینی پیدا کرد. به همین دلیل همواره حفظ و نگهداری قطعات چوبی در برابرنفوذ اب و رطوبت و  عدم تغییر در شکل و ظاهر طبیعی آن بسیار مهم است.یکی از بزرگترین مشکلات  موارد مصرف چوب برای کاربرد های مختلف  ضعف آن در برابر آب و نفوذ رطوبت است که باعث پوسیدگی و کاهش عمر چوب می شود.بدین منظور روش های وجود دار که می توان چوب ضد آب  را ایجاد نمود.پس بنابراین یکی از فاکتورهای مهم چوب ضد اب بودن ان است.
 

در مورد چوب ضد آب چه می دانید ؟

 



چگونه چوب را ضد آب کنیم؟

یکی از روش هایی که می توان برای مقاووم کردن چوب در برابر اب و رطوبت استفاده کرد فرایند ترمووود است .در فرایند ترمووود، چوب را با استفاده از حرارت بالا و بخار آب فرآوری می کنند.گرماددادن به چوب باعث افزایش مقاومت  وطول عمر ان می شود.در ترمووود رطوبت چوب از بین می رود و صمغ و رزین آن از ترمووود خارج می شود.همچنین حرارت بالا باعث می شود تا حشرات و جانوران میکروسکوپی موجود درون بافت های چوب از بین بروند و این عوامل باعث می شود تا طول عمر ترمووود افزایش یابد و  همچنین  باعث مقاوم شدن در برابر پوسیدگی و فرسودگی و قارچ زدگی و پوک شدن می شود.

چوب ضد آب یا چوب  ترمووود در سه مرحله تولید می شود:

 در مرحله ی اول چوب ترمووود با حرارت بالا رطوبت و آب درون چوب را از بین می برند و انرا خشک می کنند. در فاز دوم که مرحله ی حرارت دهی است دمای چوب را  برای اینکه رطوبت ان خارح شود و موجودات زنده  درون ان خارج شوندبسیار بالا می برند.در فاز آخر نیز  دمای چوب ترموود با استفاده از آب کاهش می دهند تا  چوب ترمووود برای استفاده آماده شود.

 چوب ترمووود یک چوب ضد آب است که موارد مصرف زیادی  همچون استفاده در نمای ساختمان دارد.همچنین از آنجا که ترمووود به عنوان یک چوب ضد آب را  می توان از آن در محیط هایی که مرطوب همچون حمام، سرویس بهداشتی، استخر، سونا، جکوزی و غیره استفاده کرد.
 

در مورد چوب ضد آب چه می دانید ؟